יום שלישי, 24 בספטמבר 2013

צף או שוקע

 יש לי כל כך הרבה מה להראות לכם שאני בפיגור לא נורמאלי בפוסטים שלי. כבר לפני המון זמן שתפתי אתכם בתוכנית שלי להכיר לליה את עולם המים קצת יותר לעומק. את שתי ההפעלות הראשונות פרסמתי (כאן וכאן) ועם השאר חיכיתי משום מה. אז הגיע הזמן להראות את ההמשך. הפעם הדגמתי לליה היבט אחר של מים, עם מונחים כמו צף, שוקע, נפח ומשקל.

ברב ההפעלות המורכבות, אני מכינה את התוכנית ואת חומרי הגלם מראש. וזאת משום ששמתי לב ששלב ההכנה מוציא את הילד מהריכוז ומהחשק להמשיך לשחק. לא כיף לילדה שלי לראות את אמא מכינה דברים בלי יכולת להשתתף גם כן. אבל, אם אני אשתף אותה בכל שלבי ההכנה, זמן ההכנה יכול להתעכב מדי, הסובלנות של הילד עלולה להיגמר, וזה יכול לפגוע בפעילות העיקרית.

אז אחרי שהכנתי את הכל מראש, התחלנו את הפעילות שלנו עם בניית אוניות אוריגמי. ערב קודם לכן בניתי שלוש אוניות, והשארתי דף ורוד (הצבע האהוב על בתי) כדי שהיא תבנה אחת לבד. את האוניות עשיתי לפי דוגמה מספר יצירה שיש לי בבית שנקרא EASY FUN CRAFTS WITH EVERYDAY ITEMS של הוצאה לאור אוסטרלית.


קיפולי נייר, או אוריגמי, מהווים תרגול מצוין למוטוריקה עדינה, ראיה מרחבית וחשיבה הנדסית. הצבעתי לליה על השלבים בספר, והיא ניסתה לחזור על כל שלב עם קצת עזרה ממני.


אח"כ מילאתי קופסא במים, הבאתי כמה חיות קטנות מפלסטיק, ושחררנו את האוניות לשייט הראשון שלהן. ליאם הצטרף גם כן בשלב הזה.


הילדים נהנו להושיט את החיות הקטנות בתוך האוניות. וגילו שאם הם שמים יותר מחיה אחת, הספינה תשקע.


כשהספינות היו רטובות מדי, הוצאתי אותן ואפשרתי לילדים לשחק עם החיות בתוך המים. בזמן שהכנתי את השלב הבא במשחק הגילויים שלנו.



אספתי ברחבי הבית כמה חפצים וצעצועים קטנים.


והנחתי על שולחן הגילויים את המיכל עם החפצים הקטנים, מיכל עם מים (האמצעי) וקופסת אוכל ריקה עם שני תאים (השמאלית). המטרה היא לגלות איזה חפצים יצופו ואיזה ישקעו. מה ששוקע ימויין לתא העליון, ומה שלא, ילך לתא התחתון.


ליה ישר נמשכה לבובה מסט לגו. גילינו די מהר שהבובה שוקעת. ולעומת זאת המטריה השטוחה צפה. דיברנו על הסיבות לכך, דיברנו על נפח, משקל וכו' בהיבט של צף או שוקע.


ליה רצתה לעשות ניסוי (חשבה על כך בעצמה), ולראות מה יקרה לבובה עם נפרק לה את השיער ואח"כ את החצאית. גילינו שללא השיער והחצאית הבובה צפה. בהמשך בדקנו עם מזרון הים יצוף, והאם הוא יצוף עם הבובה מעליו. לא מפתיע שהוא אכן צף.


כמובן שהמשכנו עם שאר החפצים, אותם לא צילמתי. הקטנצ'יק הצטרף לחגיגה ונהנה לזרוק חפצים שונים לתוך המים.
לאחר שסיימנו עם כל ההפעלות, שהעסיקו אותנו כל הבוקר, הגיע הזמן להפסקת נשנושים. בזמן שהילדים שיחקו עם המים, הכנתי להם הפתעה. נשנושים בצורת ספינות. ליה אמרה שזה לא דומה לאוניות בכלל, אבל אני ואתם יודעים שהיא טועה ובגדול! :)


יש לי עוד הפעלות להראות לכם בנושא המים. אני חושבת שהן מתאימות היטב לחופש ארוך, שמצריך הפעלה של ילדים בתוך הבית, וכשיצירה אחת כבר לא מספיקה.


ראיתם כבר את עמוד הפייסבוק שלי? מוזמנים לבקר ולבדוק את הטיפים היומיים שלא מופיעים בבלוג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...