יום רביעי, 10 באוגוסט 2016

כיצד להעשיר את אוצר המילים של ילדינו

תמיד קינאתי באנשים שיודעים להתנסח בצורה ברורה ומדויקת. אני מתבוננת בהערצה באנשים שיודעים להביע את העמדה שלהם מא' עד ת', ובלי להתבלבל, אנשים שיודעים להסביר כל דבר או לתאר משהו בצורה מאוד מוחשית. אני רוצה להיות כזו, אבל אני לא. האם זה בגלל שאני חושבת בשלוש שפות במקביל? ואולי סתם חסר לי אוצר מילים? כנראה שהסעיף האחרון הוא הנכון.


אז מה עלי לעשות כדי שהילדים שלי יהפכו לאנשים האלה, שיודעים להביע את עמדתם בצורה אינטליגנטית ומושכלת?  



ישבתי שלשום לקפה עם אישה נהדרת, עם ניסיון חיים עשיר, שעשתה חינוך ביתי לארבעת ילדיה. 



השיחה איתה הייתה מרתקת! למדתי המון, שאלתי הרבה שאלות, והקשבתי בסקרנות רבה לכל מה שהיה לה להגיד בנושא חינוך ילדים. היא אפילו כותבת מדריך בנושא מוכנות קריאה להורים: 
Reading Readiness for Mums and Dads by Zizi Alyozha 
שיחה מרתקת, אישה מרתקת. 



ואז העלתי את הנקודה של אוצר מילים דל, ושאלתי כיצד ניתר לפתור את הסוגייה הזו. והיא נתנה לי את הטיפ הכי מדהים ששמעתי, שהייתי חייבת לשתף פה. 


האישה הנהדרת הזו סיפרה לי שגם היא הרגישה ככה בזמנו, והחליטה שהדרך הכי נכונה להילחם בבעיה הזו היא ללמוד יחד עם הילדים שלה. והשיטה היא מאוד פשוטה. בכל שבוע, היא הייתה כותבת על הלוח מילה אחת, נגיד "גדול" ומתחת למילה שבחרה, כתבה את כל המילים הנרדפות למילה זו - אדיר, כביר, ענק, עצום, אסטרונומי, גדול ממדים, גרנדיוזי, מונומנטלי, רב מידות, שגיא, שגיב. ואז היא שמה לה למטרה לשלב בשיחה היומיומית עם הילדים את המילים הנרפדות האלה. "חמודי, בנית מגדל כביר!", "ילדים, תראו את הבניין הגרנדיוזי הזה!" וכו'.


לדעתי האישית, הרעיון הזה אסטרונומי, ענק ואדיר גם יחד. 


אז איפה להתחיל? מאתר האינטרנט "מילוג", שמכיל את המדור "מילים נרדפות" (קישור לחיץ). דרך נהדרת להעשיר את אוצר המילים של הילדים, וגם את שלנו על הדרך. 


בזמנו פיתחתי גם שיטה משלי. היא פחות מרשימה מהשיטה שתיארתי קודם, אבל אנחנו מיישמים אותה פעם פעמיים בשבוע. רכשתי עבור ליה מילון באנגלית בסגנון "מילון אבן שושן". ובכל פעם שאנחנו קוראות ביחד ספר, ונתקלות במילה שאנחנו לא יודעות, אנחנו פותחות את המילון, ומחפשות בו את הפירוש. ולפעמים מתעצלות ומבקשות עזרה מגוגל.  אבל כל עוד אנחנו לומדות, אני בעד קיצורי דרך שכאלה. 




מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.








תגובה 1:

  1. רעיון נהדר, תודה על הקישור למילוג, מיד נכנס למועדפים

    השבמחק

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...