יום שישי, 11 באוקטובר 2013

עולם הקרח - ניסויים עבור ילדים

סוף סוף מעלה רשומה אחרונה בנושא המים. הפעם למדנו על קרח. ברשומה יש המווון רעיונות להפעלות עם הילדים, כל הורה יכול לבחור את אלה שנראות לו הכי מעניינות, ולעשות את חלקן או את כולן. כל היצירות והניסויים מאוד קלילים, ומתאימים לכל הגילאים. עוד מעט מתחילה בישראל העונה הגשומה, ואם נתקעתם בבית בסופ"ש בגלל הגשם, תזכרו ברשומה הזו ותעשו יום כיף עם הילדים בבית.

מתחילים ביצירה. כשלמדנו על קרח למדנו גם על השלג ועל פתיתי שלג בפרט. למדנו איך נוצר השלג וממה הוא מורכב. למדנו שכל פתית שלג מורכב מ-6 זרועות (בצורת משושה). מצאתי בגוגל כמה תמונות תקריב של פתיתי שלג, בחנו את הצורות השונות שלהן, והלכנו לעשות שתי יצירות בנושא.

ליצירה הראשונה השתמשנו במקלות ארטיקים ובפייטים לבנים.


בוחרים שש מקלות ארטיק, מניחים אחד על גבי השני ומורחים דבק על כל מקל.


עד שנוצר פתית שלג.


מתחילים להדביק את הפייטים הלבנים. מצוין למוטוריקה עדינה. עזרתי לליה בהדבקת הפייטים על כמה מהזרועות, למרות שהיא הסתדרה לא רע גם לבדה.


פתית שלג שלנו מוכן! שימו לב לנצנוץ היפה שלו כשבוחנים אותו אל מול האור. אל תשכחו להזכיר את האלמנט החשוב הזה של כל פתית שלג. ניתן להדביק חוט לתליית הפתיתים.


אח"כ עברנו לציור בטכניקה קצת שונה. במקום מברשת ציור רגילה, הצעתי לליה לציר את הפתיתים עם מקלות לניקוי אוזניים. בחרנו בצבע כחול.


ציירתי כמה פתיתי שלג לדוגמה.


וליה ניגשה למלאכה, היצירה הסופית שלה נראתה ככה. בדיעבד, הייתי צריכה להוסיף לציור קצת נצנצים להשלמת התמונה.


תכננתי באותו יום עוד כמה הפעלות, אבל אז הגיעה הפרעה מאוד מפתיעה וכייפית, משלוח מהארץ מסבתא וסבא. הילדים הסקרנים, וגם אימא, ניגשו לגילוי האוצרות החבויים בתוך הארגז הגדול. מזהים את הסלסילות הקטנות שמככבות אצלי בכמה מהרשומות?


המשכנו לחקור את עולם הקרח ביום למחרת. היום היה מוקדש לכמה ניסויים מאוד פשוטים ומעניינים. לא ניתן ללמוד על קרח מבלי לראות ולגעת בו קודם לכן. הוצאנו את תבנית הקרח מהמקפיא.


ובחנו אותו לעומק. נגענו בו, שיחקנו בו, ואפילו טעמנו אותו. ליאם למד על הדרך מה זה "קר".


אחר כך המשכנו לניסוי הבא, שמדגיש את התכונות של הקרח. לניסוי זה תצטרכו כמה קוביות קרח ומלח.


סידרנו כמה קוביות קרח בשורה על מגש חיתוך. ניסינו לראות מה קורה עם הקוביות כשהן צמודות זו לזו. התשובה, לא קורה כלום.


ואז פיזרנו מעל חלק מהקוביות מעט מלח שולחן.


והתחלנו לבנות מהם מגדלים קטנים. מסתבר שמלח מדביק את קוביות הקרח אחת לשנייה. הזכרנו שככה האסקימואים בונים את האיגלו.


אח"כ עברנו לניסוי הבא, חילקנו את קוביות הקרח למיכל עם שתי תאים. לתא הימני הכנסנו קוביות ללא מלח, ולתא השמאלי את הקוביות עם המלח.


השארנו את הקוביות בחוץ, וניגשו כל 10 דקות לבדוק מה קורה איתן. גילינו שקוביות עם המלח נמסות הרבה הרבה יותר מהר.


את הניסוי הכי מעניין השארנו לסוף. לצורך הניסוי תצטרכו צנצנת זכוכית שקופה וצעצוע קטן מפלסטיק. בחרתי בכוונה בדינוזאור. תכף תבינו למה.


מילאנו קצת יוצר מחצי הצנצנת במים, הכנסנו פנימה את הדינוזאור וסגרנו את המכסה. שלחנו את הדינוזאור המסכן שלנו לחוויה מצננת במקפיא.




אחרי כמה שעות טובות, בערב, ניגשנו לראות מה קרה לדינוזאור שלנו. ליה הייתה במתח במשך כל היום וכל הזמן ביקשה לפתוח את המקפיא, כדי לראות מה קורה איתו שם. בסוף היום חיכתה לנו הפתעה מרגשת ביותר. הדינוזאור שלנו קפא בתוך הצנצנת והמים סביבו יצרו צורות מהממות.


כמו זיקוקים לבנים בתוך המים. תמונת תקריב.


כשראינו את הדינוזאור הקפוא שלנו, דיברנו על הסיבה שבגללה נכחדו הדינוזאורים לפני המון שנים. ואיך מוצאים גם היום מאובנים של דינוזאורים קפואים.
רק כדי להרגיע את כל הקוראים, לדינוזאור שלום. השארנו אותו בחוץ ללילה, ובבוקר מצאנו אותו שוחה להנאתו בתוך המים בצנצנת.

למקרה שפספסתם, ככה למדנו על:
הקדמה על מים - עולם המים
צף או שוקע
מפל, נהר, אגם, ים
קשת בענן


מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...