יום שישי, 4 באוקטובר 2013

צבעי יסוד וצבעים משלימים לילדים

כבר הרבה זמן שאני רוצה לחשוף את ליה לאמנות. בינתיים עשינו רק הפעלה אחת בנושא, ציורי מערות של האדם הקדמון שכללה הרבה משחקים ויצירות. ואז חשבתי לעצמי שצריך להתחיל מהבסיס, מהצבעים עצמם, ויותר נכון מצבעי יסוד וצבעים משלימים. אז הכנתי תוכנית שכללה מספר הפעלות ללימוד, ואז לחיזוק הנושא.

התחלנו עם יצירה. את הרעיון הזה ראיתי באחד מהבלוגים ברשת, של מורה בגן, לא זוכרת את שם הבלוג לצערי. אבל הרעיון כל כך פשוט וקל לביצוע שהייתי חייבת לנסות אותו עם ליה.
לקחתי שלושה דפי A4 לבנים, ועל כל דף ציירתי שני עיגולים גדולים, עם שטח משותף באמצע.
לדפים הוספתי את צבעי היסוד: אדום, צהוב וכחול ושלוש מברשות. מברשת לכל צבע, כדי שהצבעים ישארו נקיים.


ליה התחילה לצבוע את הדף הראשון עם שני הצבעים הראשונים שהיא בחרה.


אדום וצהוב. מיד שמנו לב שבשטח המשותף נוצר צבע חדש. כתום! זהו צבע משלים, הסברתי לה. לשם הדגשה מרחנו עוד קצת צבע למטה, מתחת לעיגול, וערבבנו טוב טוב את שני הצבעים יחד.


אח"כ המשכנו לכחול ולאדום, וגילינו שכשמערבבים את שניהם יחד נוצר הצבע הסגול.


ולסיום כחול וצהוב יוצרים את הצבע הירוק.


אחרי שסיימנו את היצירה, הוצאנו את הדפים למרפסת לייבוש. אנחנו לא זורקים אותם! מעכשיו הם ילוו אותנו בכל משחק שקשור לצבעי יסוד.

על מנת שלא נשכח את מה שלמדנו, שאלתי את ליה מדי פעם במהלך השבוע שאחרי היצירה, מהם צבעי היסוד? בשבוע הראשון המטרה היתה שתזכור את שלושת הצבעים אדום, כחול וצהוב.
אבל לשאול זה לא מספיק, וגם לא מעניין. אז הכנתי קובץ לתרגול. טבלה עם שלושה טורים, בכל טור צבע משלים אחר. ולמעלה גלגל של צבעי היסוד. עוד תזכורת וויזואלית.


המטרה של הדף: למיין את הצורות מסול בתוך הטבלה.
הדף שמור אצלי בניילונית (שמרדף), ואני יכולה לחזור אליו מספר פעמים ולהחליף את החלקים שהיא צריכה למיין (מדבקות, גולות, גוגואים וכו').
זאת גם הייתה הפעם הראשונה שהצגתי לה טבלה, ככה שבאמצעות הפעילות הזו היא רכשה מיומנות נוספת.
וכמובן שהקובץ הזה יהיה זמין להורדה. הקישור למטה. ואל תדאגו, הקובץ יהיה בעברית ולא באנגלית כפי שהוא מופיע בתמונה.
אחרי שווידאתי שליה יודעת את המונח "צבעי יסוד" (המונח חשוב לא פחות מהצבעים עצמם) ואת שלושת צבעי היסוד, הכנתי לה עוד משחק. פאזל עם לבבות מסול.
ציירתי על קרטון (מיחזרתי קופסת קורנפלקס) את המשוואה הבאה:



את צבעי היסוד ואת הצבעים המשלימים ציירתי בטושים צבעוניים (הנחתי את הלב מסול והקפתי אותו עם הטוש). ואת הצבע היסוד הנוסף (הטור האמצעי) ציירתי בשחור, התפקיד של ליה להיזכר איזה צבע חסר במשוואה.  


במשחק האחרון שיחקנו היום. ובסוף היום, כשאבא חזר מהעבודה ושאל איזה שילוב של איזה צבעים יוצרים את הצבע הירוק, הסגול והכתום היא ידעה לענות נכון. הייתי כל כך גאה בה! והכל תוך כדי משחק וכיף משותף.

ניתן להוריד את דף העבודה בנושא "צבעי יסוד" כאן:
https://yadi.sk/d/O9uao9dEC6W8D

מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...