יום שבת, 16 בנובמבר 2013

ריכוז הפעלות לפעוטות - שבוע שמיני - לומדים צורות

 ליאם בן שנה ושמונה חודשים. 

הגיעה היום הזה בשבוע בו אני מרכזת את ההפעלות השבועיות עם הפעוט המתוק שלי, בן שנה ותשע, השבוע באיחור קל, עמכם הסליחה. החלטתי להקדיש את השבוע ללימוד צורות גאומטריות. תתכוננו לראות הרבה הפעלות בנושא. שמחה לבשר שבסופו של השבוע הוא כבר ידע לזהות את כל הצורות שהצגתי לו (מלבן, ריבוע, עיגול, משולש, אליפסה וכוכב). אפילו הסתבר לי שחלק מהצורות יודע לזהות גם ככה. 
התחלתי את השבוע "הגאומטרי" שלנו דווקא בערב, בזמן האמבטיה. הכנתי לילדים משחק חדש מסול. גזרתי מלבנים, ריבועים ומשולשים גדולים והדבקתי אותם עם המים לקיר (הסול נדבק לקרמיקה כאשר הוא רטוב). ואז קראתי לילדים להיכנס, הם ממש שמחו לראות את המשחק הצבעוני החדש. התחלנו לבנות ביחד בתים, לבנות רכבות וכו'. תוך כדי הצבעתי על הצורות ואמרתי לליאם בקול רם את שם הצורה. נראה לי שכבר באותו הערב הוא למד את השמות של הצורות. 


אחרי שהילדים הלכו לישון הכנתי לליאם את ההפעלות ליום למחרת, ריכזתי אותן על מגש מעץ. את לוטו הבדים תוכלו לראות כאן. 


התחלנו ממשחק מיון. יש לנו ספר על חיות חווה ושני העמודים האחרונים בספר הם דפי לבד (פלט), וכידוע לבד נדבק ללבד. אז גזרתי מלבד שיש לי בבית משולשים וריבועים בצבעים שונים. 


והזמנתי את ליאם למיין את הצורות, משולשים בדף אחד וריבועים בדף אחר. ליאם עשה נכון 90% מהשימה. 


אח"כ מיינו את הצורות לפי צבעים. יצא לי לעזור לו הרבה במשחק הזה. 


והנה העמודים הפנימיים מהספר. ליאם רצה לדפדף בספר, אז הוצאתי כמה חיות מפלסטיק שמופיעות על גבי העמודים (למזלי יש לנו במלאי את הכל החיות מהסיפור), והצעתי לליאם לשים את החיה מפלסטיק על החיה הזהה בעמוד.


ליאם מאוד אוהב את המשחק הזה ומשחק בו בכל פעם בהנאה גדולה. 


שיחקנו במשחק נוסף, הפעם עם מדבקות בצורת משולש וריבוע. ציירתי את שתי הצורות בפנקס קטן עם טושים זוהרים. 


תפקידו של ליאם היה להדביק את המדבקה הנכונה בתוך הצורה שציירתי. 


עזרתי לו לקלף מעט את השכבה הלבנה המגנה על הדבק, ומשם הוא המשיך לבד. הנחתי לידו קופסה קטנה (מצד שמאל) שלתוכה יזרוק את מה שקילף. שילמד לשמור על סדר וניקיון. 


עוד משחק בסגנון שהכנתי לו, הפעם עם צורות מגנטיות. ציירתי באותו הפנקס ריבועים ומשולשים (סרטטי את קווי המתאר של המגנטים). ריבועים כתומים בעט כתום, ומשולשים ירוקים בעט ירוק. ליאם אמור היה להניח על כל צורה מצוירת את המגנט הנכון. המשימה בוצעה בצורה מושלמת.  


ציירתי לו דוגמאות יותר מורכבות, שיחזור על המשימה ביום אחר. 


אח"כ שיחקנו עם קוביות ומשאית. לתוך המכסה של קופסת הקוביות סידרתי כמה קוביות בצורת משולש וריבוע.  


ליאם העמיס את הקוביות על המשאית. 


ואח"כ פירק את המשאית לתוך המכסה. חזרנו על המשחק הזה כמה פעמים.


קישקשנו צבענו צורות עם טושים (יותר נכון עם טוש).


ניסינו לעשות אפליקציה. יש לי חוברת עבודה (משנת 1984, שקניתי בחנות יד שניה ב-50 סנט. ציורים נהדרים שמזכירים את הילדות, תענוג!). החוברת נועדה לתרגל כתיבה לילדים קטנים. הילד אמור לאתר את הקווים המקווקווים. אבל אני אוהבת לשנות את החוקים מדי פעם. והעמוד עם הפילים והבועות התאים לנושא העיגולים שלנו. אז גזרתי כמה עיגולים כחולים מנייר כחול והצעתי לליאם להדביק את הבועות במקומן. ליאם עדיין מתקשה לעבוד עם דבק סטיק, אז אני רוצה לתרגל את המיומנות הזו כמה שיותר. הניסיון הספציפי הזה לא היה כזה מוצלח לצערי....


הכנתי שתי הפעלות ללימוד מלבנים וכוכבים. ציירתי על שתי רצועות של קלקר כוכב ומלבן (לעוד משחקים עם קלקר תלחצו כאן וכאן). וליאם היה אמור לתקוע קיסמי שיניים סביב קווי המתאר של הצורות. כמובן שישבתי לידו וחזרתי כמה פעמים על הצורות שלפניו. ליאם מאוד אוהב את המשחק הזה. אחרי שהוא ניצל את כל הקיסמים, הוא הוציא את כולם והחזיר אותם יפה יפה לתוך המיכל השקוף. נ.ב. כמובן שהוא לא בדיוק תקע סביב קווי המתאר, אבל זה לא כזה משנה בשלב הזה. המטרה הייתה ללמוד צורות.



ההפעלה השנייה הייתה סנסורית (שעובדת על חושים). הכנסתי לקופסת אחסון גדולה מלבנים וכוכבים (מלבד, מסול ומעץ).


ומעל הצורות שפכתי הרבה אורז. את הקופסא הזו הכנסתי לקופסא עוד יותר גדולה, כדי שהאורז לא יתפזר בכל המרפסת (וכמובן שהוא התפזר, אבל לא בכמות מטורפת). ליאם דאג למצוא את כל הצורות ולא פספס אפילו אחת. את הדינוזאור ליאם הוסיף לבד, הוא לא היה חלק מהתכנית המקורית. 


כמובן ששיחקנו במשחקים נוספים שלא קשורים לצורות. לוטו צלליות. מצליח בקלות. 


מר תפוח אדמה. איזה כיף זה למדוד על עצמך את החלקים השונים. 


ניסינו למיין נמלים ודגים בתוך תבניות לקוביות קרח. הרעיון ההתחלתי היה למיין את הנמלים בשורה העליונה, ואת הדגים בשורה התחתונה. ליאם לא כל כך רצה לשתף פעולה, למרות שהבין את העקרון.


משחק התאמה נוסף. כפי שכתבתי קודם, ליאם מאוד נהנה ממשחקים בסגנון, אז אני תמיד מנסה למצוא לו משהו חדש להתאים. הפעם הצעתי לו להתאים את הירק הנכון (מסט ירקות של איקאה) לכרטיסי ירקות ממשחק קופסא אחר שיש לנו בבית.

העבודה הושלמה. הזדמנות נהדרת לחזור על שמות הירקות ולהעשיר את אוצר המילים של הפעוט.


וביום אחר התאמנו כלי תחבורה (הכרטיסים מאותו משחק קופסא, כלי התחבורה עצמם נאספו מפינות שונות בבית).


עם קצת עזרה ממני ליאם התאים את הכל. היה לו קשה במיוחד עם הרכבת. 


עוד קצת כלי תחבורה. עשינו כבישים ממקלות מסט למשחק עם פלסטלינה.




ולסיכום, סידרנו ירקות מהסט של איקאה בתוך כוסות הפירמידה של איקאה. 


עשינו עוד כמה הפעלות נחמדות, אותן אשלב ברשומות אחרות, כבר השבוע. 

לרשומות נוספות מהסדרה תלחצו על התווית סיכום שבוע בתחתית הרשומה.



מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...