סימטריה, מושג חשוב באמנות ובעיצוב. אם נכיר את המושג ואת העקרונות של הסימטריה נוכל להעריך יותר את האמנות, הארכיטקטורה ואת הטבע. בזכותה נוכל ליצור הרמוניה וסדר בחיים שלנו. ואם סימטריה כל כך חשובה בהערכת היופי, אז למה לא שלא נכיר את המושג הזה לילדים שלנו כבר בגיל צעיר? הטיולים לטבע יקבלו מימד אחד לחלוטין, הילד יתחיל לשים לב ליופי של הפרחים והחיות והסביבה שלו בצורה שונה לחלוטין, בצורה יותר עמוקה ויותר מורכבת.
וכמו תמיד, אנחנו לומדים במצעות משחק. אז בואו נתחיל.
סימטריה זהו מושג מאוד מורכב ואבסטרקטי למח הצעיר, לכן יש להכיר את הנושא באמצעות המון דוגמאות מעשיות, ובמשך כמה ימים.
התחלנו את הנושא החדש שלנו דרך התבוננות. התיישבנו אחת מול השנייה, והתחלנו לבחון זו את זו. הגוף שלנו סימטרי, יש לנו שתי עיניים, שתי אוזניים שתי ידיים, שתי רגליים וכו'. אחרי שליה הבינה (בערך) את העיקרון הזה, הבאתי לה דף עבודה שנועד להסביר את הנקודה בצורה מעשית. המטרה - להשלים את החצי השני של המפלצת.
את הדף ניתן להוריד בחינם מכאן.
ברגע שליה השלימה את כל המפלצות, הן הפכו לסימטריות.
אח"כ המשכנו לבחון את הסימטריה בטבע. הדוגמה הכי טובה היא פרפר כמובן. לליה יש חוברת עם בובות ובגדים מנייר. כל הבגדים בחוברת מבוססים על פרחים, חרקים, צמחים מהטבע. יש תלבושת של חיפושית ותלבושת של פטרייה ותלבושת של פרח כזה או אחר. מתנה מדהימה מסבתא של ליה. כמעט בכל עמוד יש גם כנפיים, כי הבובות הן למעשה פיות שמייצגות את הטבע. אז בחנו ביחד את הכנפיים של הפיות. את הסימטריה המושלמת. השוונו כל צד, ספרנו את העיגולים ואת הפסים מכל צד. סימטריה במיטבה.
עוד דוגמה מהחוברת.
וכמובן שליה לא עמדה בפיתוי והלבישה את אחת הבובות בשמלת וורד מהממת!
מלאות השראה עברנו ליצור פרפרים משלנו. הדפסתי ציור חלק של פרפר (להדפיס מכאן), והצעתי לליה לקשט את הפרפר באמצעות פונפונים. כמובן שלא נשכח את הסימטריה.
היא הייתה יותר בקטע של לצייר. וציירה את העיגולים הסימטריים עם טושים (בתמונה למטה). ניתן להציע הפעלה אחרת עם הפרפר .תכניסו את הדף לניילונית (לשימוש חוזר, אך לא חובה), ותתנו לילד לקשט את הפרפר עם בצק משחק.
המשכנו למשחק סימטרי הבא. פאזל משני חלקים. ציירתי על מקלות ארטיק צורות שונות, חצי צורה על כל מקל. מכיוון שליה כבר ילדה גדולה (בת 4.5) ציירתי את כל הצורות בצבע אחד. לילדים יותר קטנים הייתי משנה לצבע שונה לכל צורה.
כמובן שליה השלימה את הפאזל תוך שנייה וחצי. (היד הקטנה של אחיה הקטן רצתה להצטלם גם כן).
אח"כ עברנו לבנות מנדלות. חשוב להכיר את המושג על מנת להבין את הסימטריה לעומק. את המנדלה שלה יצרנו באמצעות מקלות ארטיק צבעוניים. אמנם מנדלה אמיתית אמורה להיות סימטרית מכל הכיוונים, שלנו יצאה סימטרית רק בצורת ראי (סימטרית משני הצדדים). לא נורא, נמשיך לעבוד על זה. אי אפשר לקלוט הכל בפעם אחת. פעם הבאה נכין את המנדלה בעזרת מגנטים גאומטריים, יהיה יותר קל ומגוון. אולי לא יצאה לנו מנדלה מושלמת, אבל ליה עבדה על מוטוריקה עדינה, תשומת לב, קשר עין-יד, ראייה לפרטים ופתרון בעיות.
להכרת הנושא לעומק, הנה כמה דפי צביעה של מנדלות מהבלוג המקסים של Internet Mom (הבלוג בעברית). בעמוד תמצאו אינספור דפי צביעה בכל הנושאים והסוגים. תגלגלו לאמצע העמוד כדי למצוא "תבניות מנדלה".
מכאן עברנו לבניית סימטריה עם מדבקות עגולות קטנות וגדולות. ליה בחרה ליצור פרח סימטרי (עלי הכותרת סימטריים אלכסונית). דרך אגב, באמצעות מדבקות בסגנון ניתן לקשט את הפרפר הריק מלמעלה, גם בצורה סימטרית כמובן :)
ולסיום, פרפר סימטרי אחרון. את הפעילות הזו ליה אהבה במיוחד. לשם ההפעלה הזו תצטרכו צורות צבעוניות מסול. התפקיד שלי היה לבנות חצי פרפר (תמונה מצד ימין) , ותפקידה של ליה להשלים את הצד השני של הפרפר (תמונה מצד שמאל). כך שיהיה סימטרי. חשוב לשים לב לצבעים ולצורות המקוריים.
ועוד דוגמה.
כמובן שאחרי שליה התנסתה בזה, הגיע תורי גם כן. היא הכינה דוגמה, ואני הייתי אמורה לחזור עליה.
אחרי השנ"ץ של הילדים הלכנו לחפש סימטריה בבית. הסתכלנו על השידה, על הספה, שולחן המחשב וכו'. בדקנו מה סימטרי ומה לא.
וכמובן נמשיך לבחון את הסימטריה בטיולים בחוץ. נתבונן בפרחים ובצמחים, בבניינים ובמתקני משחקים. נחפש סימטריה בכל מקום. נשווה, נספור, ננתח ונסיק מסקנות.
נ.ב. תודה מיוחדת לרינת, קוראת הבלוג שאתגרה אותי לרשומה הזו. בזכותך ליה למדה מושג חדש ותפיסת עולם חדשה. תודה רבה על השאלה ששאלת!
וכמו תמיד, אנחנו לומדים במצעות משחק. אז בואו נתחיל.
סימטריה זהו מושג מאוד מורכב ואבסטרקטי למח הצעיר, לכן יש להכיר את הנושא באמצעות המון דוגמאות מעשיות, ובמשך כמה ימים.
התחלנו את הנושא החדש שלנו דרך התבוננות. התיישבנו אחת מול השנייה, והתחלנו לבחון זו את זו. הגוף שלנו סימטרי, יש לנו שתי עיניים, שתי אוזניים שתי ידיים, שתי רגליים וכו'. אחרי שליה הבינה (בערך) את העיקרון הזה, הבאתי לה דף עבודה שנועד להסביר את הנקודה בצורה מעשית. המטרה - להשלים את החצי השני של המפלצת.
את הדף ניתן להוריד בחינם מכאן.
ברגע שליה השלימה את כל המפלצות, הן הפכו לסימטריות.
אח"כ המשכנו לבחון את הסימטריה בטבע. הדוגמה הכי טובה היא פרפר כמובן. לליה יש חוברת עם בובות ובגדים מנייר. כל הבגדים בחוברת מבוססים על פרחים, חרקים, צמחים מהטבע. יש תלבושת של חיפושית ותלבושת של פטרייה ותלבושת של פרח כזה או אחר. מתנה מדהימה מסבתא של ליה. כמעט בכל עמוד יש גם כנפיים, כי הבובות הן למעשה פיות שמייצגות את הטבע. אז בחנו ביחד את הכנפיים של הפיות. את הסימטריה המושלמת. השוונו כל צד, ספרנו את העיגולים ואת הפסים מכל צד. סימטריה במיטבה.
עוד דוגמה מהחוברת.
וכמובן שליה לא עמדה בפיתוי והלבישה את אחת הבובות בשמלת וורד מהממת!
מלאות השראה עברנו ליצור פרפרים משלנו. הדפסתי ציור חלק של פרפר (להדפיס מכאן), והצעתי לליה לקשט את הפרפר באמצעות פונפונים. כמובן שלא נשכח את הסימטריה.
היא הייתה יותר בקטע של לצייר. וציירה את העיגולים הסימטריים עם טושים (בתמונה למטה). ניתן להציע הפעלה אחרת עם הפרפר .תכניסו את הדף לניילונית (לשימוש חוזר, אך לא חובה), ותתנו לילד לקשט את הפרפר עם בצק משחק.
המשכנו למשחק סימטרי הבא. פאזל משני חלקים. ציירתי על מקלות ארטיק צורות שונות, חצי צורה על כל מקל. מכיוון שליה כבר ילדה גדולה (בת 4.5) ציירתי את כל הצורות בצבע אחד. לילדים יותר קטנים הייתי משנה לצבע שונה לכל צורה.
כמובן שליה השלימה את הפאזל תוך שנייה וחצי. (היד הקטנה של אחיה הקטן רצתה להצטלם גם כן).
אח"כ עברנו לבנות מנדלות. חשוב להכיר את המושג על מנת להבין את הסימטריה לעומק. את המנדלה שלה יצרנו באמצעות מקלות ארטיק צבעוניים. אמנם מנדלה אמיתית אמורה להיות סימטרית מכל הכיוונים, שלנו יצאה סימטרית רק בצורת ראי (סימטרית משני הצדדים). לא נורא, נמשיך לעבוד על זה. אי אפשר לקלוט הכל בפעם אחת. פעם הבאה נכין את המנדלה בעזרת מגנטים גאומטריים, יהיה יותר קל ומגוון. אולי לא יצאה לנו מנדלה מושלמת, אבל ליה עבדה על מוטוריקה עדינה, תשומת לב, קשר עין-יד, ראייה לפרטים ופתרון בעיות.
להכרת הנושא לעומק, הנה כמה דפי צביעה של מנדלות מהבלוג המקסים של Internet Mom (הבלוג בעברית). בעמוד תמצאו אינספור דפי צביעה בכל הנושאים והסוגים. תגלגלו לאמצע העמוד כדי למצוא "תבניות מנדלה".
מכאן עברנו לבניית סימטריה עם מדבקות עגולות קטנות וגדולות. ליה בחרה ליצור פרח סימטרי (עלי הכותרת סימטריים אלכסונית). דרך אגב, באמצעות מדבקות בסגנון ניתן לקשט את הפרפר הריק מלמעלה, גם בצורה סימטרית כמובן :)
ולסיום, פרפר סימטרי אחרון. את הפעילות הזו ליה אהבה במיוחד. לשם ההפעלה הזו תצטרכו צורות צבעוניות מסול. התפקיד שלי היה לבנות חצי פרפר (תמונה מצד ימין) , ותפקידה של ליה להשלים את הצד השני של הפרפר (תמונה מצד שמאל). כך שיהיה סימטרי. חשוב לשים לב לצבעים ולצורות המקוריים.
ועוד דוגמה.
כמובן שאחרי שליה התנסתה בזה, הגיע תורי גם כן. היא הכינה דוגמה, ואני הייתי אמורה לחזור עליה.
אחרי השנ"ץ של הילדים הלכנו לחפש סימטריה בבית. הסתכלנו על השידה, על הספה, שולחן המחשב וכו'. בדקנו מה סימטרי ומה לא.
וכמובן נמשיך לבחון את הסימטריה בטיולים בחוץ. נתבונן בפרחים ובצמחים, בבניינים ובמתקני משחקים. נחפש סימטריה בכל מקום. נשווה, נספור, ננתח ונסיק מסקנות.
נ.ב. תודה מיוחדת לרינת, קוראת הבלוג שאתגרה אותי לרשומה הזו. בזכותך ליה למדה מושג חדש ותפיסת עולם חדשה. תודה רבה על השאלה ששאלת!
מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.
מיוחד!!!!!!!
השבמחק