יום שלישי, 28 בינואר 2014

המדריך המלא למשחק סנסורי לילדים

משחק סנסורי מהווה חלק מאוד חשוב בשלבי התפתחות של הילד. אבל מה זה בדיוק ואיך עושים את זה? משחק סנסורי נועד לגרות את החושים של הילד, את חוש הריח, חוש המישוש, חוש הראייה, חוש השמיעה ואת חוש הטעם במקרים מסוימים. הפעלות סנסוריות מאפשרות לילד לגלות, לחקור, להסיק מסקנות, לנסות, ליצור לדמיין ולהמציא. כל הגילויים האלה מתרחשים בצורה טבעית בזמן המשחק. משחקים המגרים את החושים של הילד עוזרים לו להתפתח קוגניטיבית, חברתית, רגשית ופיזית. כמו כן משחק מסוג זה תורם לפיתוח השפה ולפיתוח היצירתיות והדמיון. וחשוב לא פחות הוא שמשחק סנסורי מאוד כייפי ומעניין, ויכול להעסיק את הילדים למשך פרקי זמן ארוכים ביותר.


משחק מסוג זה ניתן ליצור בכמה דרכים. קודם כל תצטרכו כלי גדול (סיר, קופסת פלסטיק לאחסון, ארגז מעץ או קופסת קרטון או קערה גדולה). מומלץ לשנות מדי פעם את הכלי בו משתמשים, כדי לעודד את הסקרנות של הילד.

הבסיס למשחק סנסורי - או מה שמים בתוך הכלי? 
אספתי כמה חומרים בהם אני משתמשת באופן קבוע, אותם אני שומרת בשקיות זיפ לוק לשימוש חוזר. באוסף שלי יש עדשים, שיבולת שועל, אבנים, אצטרובלים, גרגירי שעועית, פרחי בד משרשרת הוואית אותה פירקתי למטרה זו, כדורי צמר גפן, מנקי מקטרות, גלילים מנייר טואלט, אורז וקמח. ניתן להשתמש בסוגים שונים של קטניות ודגנים, תירס מיובש, גולות קטנות, עלים וזרדים, עלי כותרת, אדמה, חול, מים, קרעי נייר, פונפונים וכו'.  


עכשיו יש להוסיף למשחק כלי עזר באצמעותם הילד יוכל לגלות את החומר שלפניו. כוסות, כפות מדידה, כפות סינון, כף לגלידה, מסננת, מלקחיים, כלי קיבול קטנים וכפיות אוכל בגדלים שונים, תבניות קרח ותבניות פלסטיק ממוחזרות מאוכל. באמצעות כלים אלה הילד יוכל להעביר, לשפוך, לזרוק, לסנן, לגרוף וכו'. בזמן המשחק הילד יגלה שאת החול ניתן לסנן דרך המסננת ואת גרגירי השעועית לא. הילד יהנה לגלות את הצלילים השונים (בזמן שישקשק את הכוס עם האורז) ולגלות את המרקמים השונים (צמר גפן הרך לעומת האצטרובלים המחוספסים). הילד יעבוד על המוטוריקה העדינה שלו בזמן שינסה להעביר גרגירים עם כפית מכלי לכלי, או בזמן שינסה לתפוס את הפונפונים עם המלקחיים.


 אלמנטים נוספים שיעזרו לילד לגלות ולחקור הם קשיות, מנקי מקטרות, אטבים, קורצי עוגיות, מקלות ארטיקים, חרוזים, קלקר, גלילי נייר טואלט (דרכם ניתן להעביר חומרים שונים כמו דרך מנהרה, ניתן להשתמש בהם ככלי קיבול ולמלא אותם בעדשים). חשוב לציין שאת כל הדברים האלה הילד אמור לגלות לבד, אל תראו לו מה ואיך לעשות. תתנו לו את ההזדמנות להתנסות ולחקור ולגלות בצורה עצמאית! כמובן שיש צורך להשגיח, במיוחד כשמדובר על ילדים קטנים שאוהבים להכניס דברים לפה, אבל שוב - להשגיח אבל לא להתערב.


כיצד לאכסן?
יש לי קופסת פלסטיק גדולה שרכשתי באיקאה, בה אני שומרת את כל הדברים שבתמונות. ברגע שכל האלמנטים מאוחסנים במקום אחד, מאוד קל לשלוף אותם בעת הצורך. ברגע שאני רוצה להכין הפעלה סנסורית מהירה לילדים, אני מוציאה את הקופסא הירוקה ושולפת בצורה רנדומלית חומר סנסורי אחד או שניים, וכמה כלי עזר (כל פעם כלי אחר). זורקת את החומרים שבחרתי לקופסה או קערה ונותנת לילדים לחקור. מעסיק אותם לחצי שעה לפחות.


הנה דוגמה לשני משחקים שונים עם גרגירי שעועית. זרקתי לקערת נירוסטה גדולה כפית וכף גדולה, כמה פרחי בד וכלי פסלטיק קטן.


הוספתי למשוואה כלי מפלסטיק שנשאר מחפיסת עוגיות (בתמונה הגדולה) וצלחות וכוס מעץ.


גם כוס מדידה שולבה במשחק.


ליאם נהנה למלא את הכוס.


וכשקורה תאונה, היא מייד הופכת למרכיב במשחק. ליאם עוזר לאסוף את הגרגירים שניסו לברוח.


ועכשיו לדוגמה השנייה. דרך נוספת ליצור גירויים סנסוריים היא לבנות לילדים "עולם קטן". מעין סצינה מהחיים או מעולם האגדות (עולם דינואורים, חלל, מדבר, יער, ים, מגרש משחקים וכו'). במקרה שלנו יצרתי לילדים גן קטן. קניתי סט גינון מעץ לבית בובות במבצע (בחמש דולר), ומיד החלטתי שאני שומרת אותו למשחק סנסורי לילדים. החבאתי אותו, והצגתי אותו לילדים בצורה זו (את בובת הפייה ליה הוסיפה לבד, היא החליטה שזה יהיה גן של פיות). הילדים כל כך התלהבו שאפילו לא ניתנה לי הזדמנות לצלם את הגן בלי הידיים שלהם בתמונה :)



התפקיד שלי זה לבנות את התפאורה, והתפקיד של הילדים לבנות את הסצינה.
 הפייה מכסחת את "הדשא".


הילדים נהנו לגרוף, למלא, לכסות, לזרוק ולהפריד את השעועית. הם נעזרו בכלים שהיו במשחק.


בפעם הבאה אציע להם את הגן הזה עם כלים אחרים. אוסיף אצטרובלים, אולי חול, אולי עצים ופרחים נוספים שניצור עבור הגן הקסום הזה. את גרגירי השעועית אחליף בשיבולת שועל לדוגמה.

המשחק הסנסורי מתאים לכל הגילאים, כל עוד אתם רואים שהילד נהנה מהמשחק, שישחק. בגילאים יותר מתקדמים אפשר לבנות את העולם הקטן יחד עם הילדים.

וכמובן, חשוב חשוב להשגיח על הקטנים שלוקחים הכל לפה.

ממליצה לכל הורה לשבת ולהסתכל בשקט וללא הפרעות על הילד בזמן המשחק. אני מבטיחה לכם שתגלו הרבה הפתעות בדרך על צורת המשחק של הילד ועל החשיבה והיצירתיות שלו.

במידה ותרצו לראות רעיונות נוספים למשחק סנסורי מוזמנים להציץ כאן.


מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...