יום חמישי, 24 באפריל 2014

ריכוז הפעלות לפעוטות - שבוע 18

ליאם בן שנה ו-11 חודשים.

נתחיל ממשחק התאמה תלת ממדי. אני קוראת לו ככה כי ליאם אמור להתאים חפצים אמתיים לתמונה, או במקרה שלנו צעצועים. הוצאתי ממשחק הלוטו שלו כמה כרטיסיות, וחיפשתי בין הצעצועים חפצים שמופיעים על הכרטיסים.
את הצעצועים שמצאתי העברתי לסלסילה קטנה, והצעתי לליאם את המשחק.


היה לנו כדור גולף צהוב, שעון צעצוע של ליה, ספר קטן, מטרייה מסט לגו, ספה מבית בובות וכובע מצחייה מהסט של גברת תפוח אדמה. רואים את הבובות הגדולות על השולחן? ליאם הביא אותן כשראה את הכרטיס של הבובה בפינה הימנית למטה:)


ועוברים לתרגול מוטוריקה עדינה. אני אוהבת לפתוח את ארון היצירה שלי, להוציא משם את כל הקופסאות עם כל האוסף הנרחב שלי (אוסף של כל דבר שקשור ליצירה ולחינוך), ולהמציא עם פריטים מהאוסף הפעלה חדשה לילדים. אני פשוט מסתכלת על משהו, ומיד בא לי רעיון.
אז הפעם ניצלתי את אבני החן האלה (אין לי מושג מאיפה יש לי אותם) למשחק לליאם. עליו להכניס את האבנים הגדולות לתוך חריצים הצרים אך הגמישים של מגש הקרח.


ועוד רעיון ספונטני. יש לי קופסה גדולה של מגנטים של מספרים ואותיות, וביניהם מצאתי כוכבים צבעוניים. אז בחרתי שישה כוכבים בצבעים שונים, וציירתי על דף שישה כוכבים (בעזרת סרגל צורות) בצבעים תואמים לכוכבים מפלסטיק. יצא משחק התאמה נהדר ללימוד ותרגול צבעים.


ליאם מאוד אהב. אז חזרנו על המשחק הזה מספר פעמים במשך כמה שבועות.


ועוברים ליצירה. יש לי כמה חוברות צביעה שונות, כמה מהן בנות עשרות שנים אפילו (קניתי אותן בחצי דולר בחנות יד שנייה. ישנות ויפות). הנה תמונה מחוברת כזו. אבל סתם לצבוע זה משעמם (לא שאנחנו לא צובעים "סתם" חלילה), אז אני ממציאה יצירות עם האיורים היפים שבחוברת. לדגומה, בציור עם הדובדבנים שילבתי מנקי מקטרות ירוקים, טוש בינגו ירוק (לא היה לי אדום לצערי), דבק וציור של דובדבן צבעוני (ממשחק פאזל מעץ).


בהתחלה הראתי לליאם איך לצבוע את הדובדבנים עם הטוש הירוק. להחתים בתוך העיגול. (באמת מבאס שלא היה לי טוש בינגו אדום....).


ואז ליאם אמור להדביק את מנקי המקטרות בתור ענפים.



ועכשיו לפאזלים. יכול להיות שכבר הזכרתי את הפאזל הזה, תסלחו לי על החזרה אם כן. את המשחק הזה הורדתי מחנות מונטסורי, המשחק הספציפי הזה הוא חינמי. המטרה של המשחק, למצוא את שני החלקים של החיה (להתאים את הראש לגוף).


ועוד משחק בסגנון, אבל עם חיות מעץ עם מגנטים.


ועוד פאזל, מספרים ושעון. פאזל מסול שנרכש בשקל וחצי מחנות "הכל בשקל" בישראל.


מתרגלים מוטוריקה עדינה, על מנת להכניס את המספר בתוך השקע המתאים, על הילד לדחוף את הספרה עם האצבע, מאתגר לאצבעות הקטנות, מה שהופך את העניין לאימון מצוין! ממליצה לרכוש כמה פאזלים כאלה, של אותיות, מספרים, צורות גאומטריות ומה לא. מה שיש בחנות. זול ותורם להתפתחותו של הילד.


גם אם הילד לא יודע לזהות מספרים, הוא יוכל לזהות את הצורה הכללית, ואז המשחק נהדר גם לחשיבה ביקורתית.


וזה יותר מבסדר לעזור לו אם הוא מתקשה. המטרה היא להנות, זה לא בוחן פתע :)


ולפינת הפלסטלינה. תמיד חייבים בצק משחק בכל רשומה. הכנתי לליאם כמה חרוזים וקשיות גזורות ואבני זכוכית (הירוקים), סידרתי אותם יפה על פלטת צבעים והנחתי על השולחן שני גושים של בצק משחק.


והזמנתי את ליאם למשחק חופשי (בהשגחה כמובן). חמודי שלי נהנה לשחק עם האוצרות שלפניו.


בכל פעם יצר שילוב אחר.


ועוד יצירה. אספתי עבור ליאם כמה חתיכות של נייר צבעוני, צורות שונות של סול ודבק.


גם פה יצירה חופשית. ליאם אמור למרוח דבק על הדף (עזרתי לו בהמשך עם הדבק).


וליצור קולג' עם כל החומרים שלפניו.


העסיק אותו לכמה שניות, אבל בעיניי זה מספיק בהחלט לגיל הזה.


ואחרון חביב, מתחילים לעבוד עם מלקחיים. השלב הבא של תרגול המוטוריקה העדינה. המטרה, להעביר עם המלקחיים את הפונפונים לתוך כוס באותו הצבע.


בהתחלה ליה ביקשה סיבוב.


ואחר כך הגיע תורו של ליאם. לא הייתה לו בעיה לתפוס את הפונפון עם המלקחיים, אבל בחר לשחרר את הפונפון עם האצבעות, הרבה יותר קל ככה.


וזהו להיום. מקווה שתרמתי ועזרתי.


מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...