האם יצא לכם להפוך את שעת הסיפור לשעת משחק? או במילים אחרות, האם יצא לכם לשחק את האגדה או הסיפור בזמן ההקראה? האם ידעתם שקריאת ספרים יכולה להפוך לחוויה של ממש, למשחק ארוך, להפוך למציאות אפילו?
בבית שלנו מאוד אוהבים להפוך את האגדות למציאות, בואו ואדגים לכם איך זה נעשה אצלנו.
האגדה:
כיפה אדומה
הדמויות הראשיות:
בובה אחת שהופכת לשלוש דמויות מהסיפור (הכיפה האדומה, הזאב המחופש לסבתא והסבתא)
זאב מפלסטיק בתור...... זאב
בובות קטנות בתור אמא והצייד
עכשיו כשיש לנו את כל הדמויות אפשר להתחיל לקרוא את הסיפור. אה, שכחנו את הבית.
אפשר כזה:
או כזה:
אנחנו נמשיך עם הראשון. הבית השני זה מלפני שנה. מכרתי אותו לא מזמן, אחרי שליה קיבלה במתנה את הבית הורוד החדש ליום הולדתה.
לא חייבים בית או בובות כאלה בשביל המשחק, תקחו קופסת קורנפלקס, תדביקו עליה דף לבן ותציירו עליה בית. בתור הדמויות יתאימו כל בובה שיש לכם בבית. אופציה נוספת היא ליצור את הבית והדמויות מנייר, ניתן לצייר לבד או להוריד את הדמויות ואת הבית מהאתר הזה.
http://www.earlylearninghq.org.uk/stories/red-riding-hood/
תדפיסו, תדביקו על מקלות ארטיק ובואו נמשיך בסיפור.
המטרה המרכזית היא להחיות את הדמויות ואת ההתרחשויות בספר.
תתחילו לקרוא את הסיפור וביקשו מהילד לעשות את מה שאתם מקריאים. תשחקו כל סצנה, בלי למהר, תפתחו אותה עד כמה שניתן. תנסו לשלב אלמנטים נוספים בזמן ההקראה. לדוגמה:
כשהגענו לקטע שבו האם נותנת לכיפה האדומה את הסלסלה עם העוגה, עצרנו לרגע את ההקראה כדי להכין את הסלסלה. במקרה היה לי סט סלסלאות "עשה זאת בעצמך" אז החלטתי לשלב אותם במשחק.
אחרי שהסלסלה הייתה מוכנה (עם עזרתי כמובן) המשכנו בהקראה ובמשחק. בשלב הבא הכיפה האדומה עוצרת ביער לקטוף פרחים. שילבנו את הפרחים שהכנו עם ליה במשחק הפיות.
בשלב הבא המפגש הגורלי, המפגש עם הזאב.
מתקדמים לקטע שבו הזאב פורץ לבית של סבתא.
הזאב נשכב במיטתה של סבתא. (קופסת פלסטיק בתור מיטה).
ומדלגים לקטע הבא בספר, לצייד עם הרובה (הקראנו את הכל כמובן, פשוט מציגה לכם רק את הקטעים עם התמונות). בגדול אני נגד רובים, אבל ליה בעצמה לקחה את המקל וכיוונה אותו אל הזאב....
בקיצור, הבנתם את העיקרון.
אחרי שסיימנו לקרוא את הסיפור המשכנו בהפעלות נוספות הקשורות באגדה.
מצאתי באתר האינטרנט הזה דפי צביעה בנושא הסיפור. ציור אחד הדפסתי על דף שלם, הציור שליה בחרה. אותו היא צבעה אחרי שסיימנו את ההקראה.
ואת שאר הציורים העתקתי לדף אחד, בתור תמונות קטנות. הדפסתי, גזרתי ופיזרתי אותם לפני ליה. תפקידה היה לסדר את התמונות לפי הסדר בו קרו הדברים בסיפור. תוך כדי היא חזרה על המתרחש בספר.
וזהו. המשחק נגמר. היה ממש כיף! ממליצה בחום לנסות את סוג ההקראה הזה, במיוחד עכשיו בחופש הגדול, כשצריך למצוא פעילויות בפנים, כדי להימנע מהחום.
הערה חשובה, משחק כזה מתאים לסיפור שידוע היטב לילד. במידה וזה סיפור יחסית חדש, תקראו את כל הסיפור מהתחלה עד הסוף לפני המשחק, ואז תקראו שוב במהלך המשחק.
תהנו!
בבית שלנו מאוד אוהבים להפוך את האגדות למציאות, בואו ואדגים לכם איך זה נעשה אצלנו.
האגדה:
כיפה אדומה
הדמויות הראשיות:
בובה אחת שהופכת לשלוש דמויות מהסיפור (הכיפה האדומה, הזאב המחופש לסבתא והסבתא)
זאב מפלסטיק בתור...... זאב
בובות קטנות בתור אמא והצייד
עכשיו כשיש לנו את כל הדמויות אפשר להתחיל לקרוא את הסיפור. אה, שכחנו את הבית.
אפשר כזה:
או כזה:
אנחנו נמשיך עם הראשון. הבית השני זה מלפני שנה. מכרתי אותו לא מזמן, אחרי שליה קיבלה במתנה את הבית הורוד החדש ליום הולדתה.
לא חייבים בית או בובות כאלה בשביל המשחק, תקחו קופסת קורנפלקס, תדביקו עליה דף לבן ותציירו עליה בית. בתור הדמויות יתאימו כל בובה שיש לכם בבית. אופציה נוספת היא ליצור את הבית והדמויות מנייר, ניתן לצייר לבד או להוריד את הדמויות ואת הבית מהאתר הזה.
http://www.earlylearninghq.org.uk/stories/red-riding-hood/
תדפיסו, תדביקו על מקלות ארטיק ובואו נמשיך בסיפור.
המטרה המרכזית היא להחיות את הדמויות ואת ההתרחשויות בספר.
תתחילו לקרוא את הסיפור וביקשו מהילד לעשות את מה שאתם מקריאים. תשחקו כל סצנה, בלי למהר, תפתחו אותה עד כמה שניתן. תנסו לשלב אלמנטים נוספים בזמן ההקראה. לדוגמה:
כשהגענו לקטע שבו האם נותנת לכיפה האדומה את הסלסלה עם העוגה, עצרנו לרגע את ההקראה כדי להכין את הסלסלה. במקרה היה לי סט סלסלאות "עשה זאת בעצמך" אז החלטתי לשלב אותם במשחק.
אחרי שהסלסלה הייתה מוכנה (עם עזרתי כמובן) המשכנו בהקראה ובמשחק. בשלב הבא הכיפה האדומה עוצרת ביער לקטוף פרחים. שילבנו את הפרחים שהכנו עם ליה במשחק הפיות.
בשלב הבא המפגש הגורלי, המפגש עם הזאב.
מתקדמים לקטע שבו הזאב פורץ לבית של סבתא.
הזאב נשכב במיטתה של סבתא. (קופסת פלסטיק בתור מיטה).
ומדלגים לקטע הבא בספר, לצייד עם הרובה (הקראנו את הכל כמובן, פשוט מציגה לכם רק את הקטעים עם התמונות). בגדול אני נגד רובים, אבל ליה בעצמה לקחה את המקל וכיוונה אותו אל הזאב....
בקיצור, הבנתם את העיקרון.
אחרי שסיימנו לקרוא את הסיפור המשכנו בהפעלות נוספות הקשורות באגדה.
מצאתי באתר האינטרנט הזה דפי צביעה בנושא הסיפור. ציור אחד הדפסתי על דף שלם, הציור שליה בחרה. אותו היא צבעה אחרי שסיימנו את ההקראה.
ואת שאר הציורים העתקתי לדף אחד, בתור תמונות קטנות. הדפסתי, גזרתי ופיזרתי אותם לפני ליה. תפקידה היה לסדר את התמונות לפי הסדר בו קרו הדברים בסיפור. תוך כדי היא חזרה על המתרחש בספר.
וזהו. המשחק נגמר. היה ממש כיף! ממליצה בחום לנסות את סוג ההקראה הזה, במיוחד עכשיו בחופש הגדול, כשצריך למצוא פעילויות בפנים, כדי להימנע מהחום.
הערה חשובה, משחק כזה מתאים לסיפור שידוע היטב לילד. במידה וזה סיפור יחסית חדש, תקראו את כל הסיפור מהתחלה עד הסוף לפני המשחק, ואז תקראו שוב במהלך המשחק.
תהנו!
איפה מוצאים את הבובה הזאת
השבמחק