יום שבת, 27 ביולי 2013

כיצד לארגן את הספרים של הילדים

אני רוצה להראות לכם איך ארגנתי את הספרייה של הילדים שלי, אולי זה יתן למישהו רעיון או שניים.
נתחיל עם העיקרון המרכזי שהנחה אותי, כל הספרים אמורים להיות נגישים, לכל הילדים. במידה והתינוק שלכם אוהב לקרוע דפים ולפרק ספרים, בשום פנים ואופן אל תאפשרו לו לעשות זאת. ברגע שאתם תופסים את הילד עושה זאת, מיד תאספו ממנו את הספר ותסבירו לו בקול הכי קשוח שלכם שזה אסור! במידה ואתם רוצים שהילדים שלכם יאהבו ספרים, צריך ללמד אותם קודם להתייחס אליהם בכבוד, מה שאומר אסור לקרוע, לגזור או לצייר בתוך הספרים.
העיקרון השני שהנחה אותי הוא חלוקה ברורה לסוגי הספרים. הסעיף הזה נועד בשבילי. לא מתחשק לי לבזבז יותר מדי זמן בחיפוש אחר ספר המתאים לפעוט בן שנה (ספרים עם מעט טקסט, ספרי מישוש, ספרים עם דפי קרטון עבים וכו'), או לחפש בין כל הספרים את ספרי הספרייה לפני שאני מחזירה אותם (למרות שבסוף תמיד איזה ספר הולך לאיבוד ברחבי הבית דווקא... אבל תמיד נמצא בסוף, למזלי).
אבל אני חייבת להיות רגע כנה, הסדר של הספרים תמיד מתבלגן אחרי תקופה מסוימת, אבל ברגע שיש לי פנאי וחשק אני חוזרת ומסדרת שוב, לפעמים בעזרה של ליה אפילו, שזה תמיד נחמד.
בהתחלה כל ספרי הילדים גרו בחדר על המדפים בחדר הילדים. אבל, מכיוון שאני מעדיפה לקרוא לילדים על הספה בסלון, זה היה מאוד לא נח לרוץ כל פעם לחדר להביא ספר כזה או אחר. כי זה אף פעם לא נגמר בספר אחד כמובן.
מכיוון שגם אנחנו חובבי ספרים, והיינו צריכים מקום לכל הספרים שלנו, נסענו לאיקאה וקנינו שם כוורת מדפים ענקית, של 20 תאים, והעמדנו אותה בסלון.



בשלב הזה אתם בטח שואלים אותי, לזה את קוראה הרבה ספרים??? זה רק חלק מאוד מאוד קטן מאוסף ממאגר הספרים שלנו, לא קל לעבור למדינה חדשה, עם מטען חורג. אז רוב הספרים שלנו נשארו בארץ, וחיכו כשנגיע לטיול בארץ ונשלח אותם בדואר ים, שלוקח לו 3 חודשים להגיע (החדשות הטובות הן שקיבלנו את הארגזים שלנו שלשום, איזה אושר!!!). התמונות צולמו עוד קודם לכן, אז עמכם הסליחה.
בכל אופן, נחזור לספרי הילדים, גם כאן הסיפור הוא זהה, מספר הספרים הכפיל את עצמו, אבל המיקום נשאר זהה, היה לנו מקום לעוד ספרים בכל תא.
נתמקד בפינת ספרי הילדים, עם מעט הסברים. מספרתי כל תא, לנוחיותכם.

1. התא הזה מיועד לספרים שאנחנו משאילים מהספרייה. אחת מהסיבות שאין לנו יותר מדי ספרי ילדים (יחסית) היא הספריות הנהדרות והחינמיות שיש באוסטרליה. קודם כל זה בחינם, דבר שני ניתן להשאיל עד 30 פריטים בכל פעם, ל-6 שבועות. וואו! עם תנאים כאלה אני לא רואה צורך לבזבז יותר מדי כסף על הספרים בחנות. יש לנו ספרים חדשים כל כמה שבועות (מהספרייה).
2. התא הזה דווקא לא מיועד לספרים, אלא למארזי יצירות, וכל מני צעצועים (כגון בובות עם בגדים מנייר להחלפה, צבעי ידיים, ערכות להכנת תכשיטים וכו').
3. סלסלה שמכילה בתוכה את כל הספרונים הקטנים של ליאם. יש לו מלא וממש קשה לסדר אותם על המדף מבלי שיווצר בלאגן.

4. ספרים עם דפים דקים, שלא מתאימים לליאם, הוא בטוח ינסה לקרוע את הדפים אם אני אקריא לו את הספר, אז חבל. הם כן נגישים לו, אבל אני לא מקריאה לו מהם. הוא פשוט יודע שאסור לו לגעת בהם. למרות שמדי פעם הוא ינסה את מזלו. יש שם ספרים שליה מאוד אוהבת, וזה נראה לי לא פייר להחביא אותם גם ממנה.
5. ספרים עבור השובב הקטן שלי. המתאימים לגילו ולשלב ההתפתחותי שלו.
6. ספרים עם דפים מקרטון, שמתאימים לרמה של ליה, אבל עדיין לא לרמה של הקטן.
7. חוברות עבודה. אנחנו מאוד אוהבים חוברות עבודה. ניתן למצוא בחנויות חוברות עבודה ב-10 ש"ח בלבד. יש לנו חוברות בכל נושא אפשרי, חלקם עם מדבקות, וחלקם עם כתיבה בפנים. 


בגדול זהו, ככה זה נראה אצלנו (עכשיו זה שוב קצת מבולגן, במיוחד אחרי המשלוח שקיבלנו, אבל זה ברשימה הTO DO הקצרה שלי).

אני כבר עובדת על שתי רשומות נוספות, סידור צעצועים ומשחקים שבאים בלי אריזות שקשה לאחסן, ורשומה נוספת בנושא ארגון חומרי היצירה של הילדים.

אם אתם קוראים חדשים, מכוונת אותכם לרשומה ישנה יותר, בנושא סידור וארגון צעצועי ילדים.

תודה ונתראה ברשומה הבאה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...