יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

מונטסורי לפעוטות - כיצד ללמד את הפעוט לזהות צורות גאומטריות

הקטן שלי בן שנה וחמישה חודשים, אבל נראה לי שזה גיל נהדר להתחיל להכיר לו את הצורות הגאומטריות. לפי תורת מונטסורי, הדרך הכי טוב ללמד את הילד היא תוך כדי משחק. הילד משחק, ולומד תוך כדי.
השובבי שלי כבר מזהה את העיגול, הצורה הכי אהובה עליו, את הצורה הזו הוא למד לבד. על שאר הצורות התחלנו לעבוד בזמן האחרון.
בד"כ אני מקדישה לצורה יום אחד, ואז ביום הזה אנחנו עושים כל מני הפעלות שקשורות לצורה הנלמדת.
הדבר הראשון שאני עושה זה לאסוף חפצים שונים, נגיד בצורת עיגול.


ואז אני מאחסת את כולם בכלי אחד.


תוך כדי הכרת הצורה, עיגול במקרה הזה, הפעוט יכול לתרגל יכולות נוספות. כגון לפתוח ולסגור.
בתוך הקופסא העגולה חיכתה לו הפתעה, שתי צלוחיות (עגולות כמובן) מאלומיניום.


הכרת חומרים חדשים (חושים). כאן ליאם משחק עם כדור זכוכית מאוד כבד, לעומת הפלסטיק הקל למשל.


ותרגול מוטוריקה עדינה, פירוק עגבנייה מעץ המורכבת משלושה חלקים המחוברים בסקוצ'ים.



לאחר שהוא סיים לחקור את הכלי עם העיגולים, עברנו להשחלת טבעות על פירמידה.


כמובן שבכל פעם שנתקלנו באותו יום בעיגול, הצבעתי עליו ואמרתי "עיגול". בלי יותר מדי מילים. הילד לומד לבד את ההקשר.
אתמול שיחקנו עם משולשים.
כמובן שהתחלתי עם כלי מלא במשולשים שונים שמצאתי ברחבי הבית. אבל מאיזושהי סיבה לא צילמתי את השלב הזה. אז עוברים לשלב הבא. מצא את המטמון, או יותר נכון, את המשולש. החבאתי כמה משולשים בתוך קופסה מפלסטיק המלאה בבמבות מקלקר. השובבי איתר את כל המשולשים תוך שנייה וחצי בערך. כל פעם שהוא הוציא משולש אמרתי את המילה "משולש".

כמה מהמשולשים שהגנבתי לתוך הקופסא היו עם מגנטים, אז שיחקנו אח"כ עם משולשים ולוח מגנטי.


אח"כ עשיתי לו פאזל מאולתר. הקפתי כמה מהמשולשים על גבי דף לבן.


וניסינו ביחד להתאים את המשולש לצורת המתאר שלו. שובבי לא היה מעוניין במשחק הזה בכלל, אבל תוך כדי הספקתי להגיד עוד כמה פעמים "משולש" בזמן שאני מראה לו את הצורות. אבל לא נורא, כשליה חזרה מהגן היא השלימה את הפאזל במקומו.


סגרנו את הפינה (הבנתם, פינה-משולש? איזו שנונה אני) עם פעילות שהיא חובה בכל יום, משחק עם בצק משחק. בתוספת כמה משולשים כמובן.


חשוב לציין, כפי שכתבתי בהתחלה, המשחקים האלה נועדו להכיר לפעוט את הצורות, להכיר זה לא בהכרח לזהות או לדעת. גם אחרי הפעילות הזו הוא לא יודע לזהות משולש, וזה בסדר. זה לא משנה אם הוא ידע לזהות את הצורה גם בעוד חצי שנה או אפילו בעוד שנה. אני מצידי מציגה לו את העולם, והוא לוקח את מה שהוא צריך מההצגה הזו ברגע הנתון.

הבהרה חשובה, חלק מהמשחקים מכילים חלקים קטנים (כמו פלסטלינה) ולכן יש להשגיח על הפעוט בכל עת בזמן המשחק.


ראיתם כבר את עמוד הפייסבוק שלי? מוזמנים לבקר ולבדוק את הטיפים היומיים שלא מופיעים בבלוג.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...