יום שני, 5 באוגוסט 2013

ציורי מערות

 החלטתי שהגיע הזמן לתת לליה כמה שיעורי אמנות. השאלתי ספר אמנות לילדים מהספרייה, והתחלתי מההתחלה, ציורי מערות של האדם הקדמון. הנושא הזה כל כך מרתק ומכיל בתוכו הרבה אלמנטים שילדים מתחברים אליהם. בנוסף, זאת  הזדמנות נהדרת ללמוד על התקופה הפרהיסטורית ועל סגנון החיים באותה התקופה.
לדעתי הפעילות הזו תהיה מצוינת לחופש הגדול, והיא מתאימה לכל הגילאים ולכל המינים.
התחלתי ליצור "מערך שיעור", מכיוון שהמטרה היא ללמוד על סגנון אמנות, רוב המערך מורכב מ....ציור.
את השיעור תכננתי להעביר בסופ"ש, וכך קרה שבאותו יום עשינו בייבי-סיטר לילדים של חברים טובים שלנו. אז יצא לי לעשות את כל הפעילות עם שתי בנות באותו הגיל, איזה כיף! הגעתי למסקנה שתאומות זה חלום חדש שלי :) בעלי היקר העסיק בינתיים את הקטנטנים שבחבורה.
התחלנו מעיון בספר בעמוד הספציפי שמדבר על ציורי מערות.
שאלתי את הבנות אם הן יודעות מה זה מערות, דיברנו על הצורך של אנשי הקדמון להיחבא מהקור במערות, על החשיבות של אש באותה התקופה (אור, חום ובישול האוכל). שאלתי אותן למה הן חושבות שאנשים ציירו דווקא חיות (הניחוש שלהן טוב כמו שאר הניחושים, מכיוון שהסיבה האמיתית לא ידועה). דיברנו על הצבעים שבהם הם השתמשו וניסינו לחשוב ממה הם הפיקו את הצבעים. דיברנו גם על טכניקות ציור שונות שהאדם הקדמון השתמש בהן (את כל המידע ניתן למצוא בויקיפדיה). 


לאחר הקטע העיוני, הגיע זמן לראות סרטונים עם דוגמאות נוספות. מצאתי ביו-טיוב שני סרטונים קצרים שדי מסכמים את הנושא. היה קצת קשה למצוא סרטונים טובים, כי רובם הכילו מוסיקת רקע די מפחידה ודרמטית שיכולה להבהיל את הילדים.
הסרטון הראשון הוא כללי, ומכיל בעיקר תמונות של חיות שונות שציירו באותה התקופה.
http://www.youtube.com/watch?v=uNSHHuojQHI
הסרטון השני עוסק בעיקר בציורי ידיים שהיו מאוד נפוצים בתקופת האבן. סרטון מצוין שמראה לא רק ציורי מערות אלא גם סוגים שונים של מערות, אילוסטרציות של האדם הקדמון ועל צורת החיים שלהם. מאוד מומלץ! הבנות מאוד אהבו וביקשו לצפות בו שוב.
http://www.youtube.com/watch?v=Lm_tnCRG4No


ההקדמה נגמרה, עוברים לשלב המעשי. קודם כל אנחנו צריכים מערה. פתחתי את האוהל של הילדים, כיסיתי אותו בסמיכה חומה, את הרצפה כיסיתי בקרטונים והכנסתי פנימה מדורה קטנה. 


את המדורה עשיתי לבד יום קודם, והיא מבוססת על המדורה היפה מהבלוג (המצוין) שמצאתי לפני כמה ימים:
http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=2532355

הבנות ואני התיישבנו סביב המדורה. התחלנו לחמם מעליה את הידיים, ולדבר שוב על החשיבות שלה בתקופה הפרהיסטורית.
לאחר כן הוצאתי שני דפים חומים (האחד חתוך מנייר אריזה חום, והשני משקית נייר חומה), גירי פסטל לבנים, חומים ושחורים, והתחלנו בציור. על מנת לתת לדף מראה של אבן, ניתן לקשקש על הדף עם גיר לבן. ומעל לצייר את הציור. המטרה הייתה לצייר חיות, ההשראה של ליה לקחה אותה לכיוון קצת אחר. דווקא יצא מאוד נחמד!


תכננתי לעשות עוד שתי יצירות שוויתרתי עליהן בסוף. האחת היא לצייר חיות עם צבעי מים בצבעי שחור, חום ולבן (הבנות לא רצו לצייר יותר חיות). והפעילות השנייה היא לצייר ציורים על גבי אבנים (לא תאמינו אבל פשוט לא מצאתי אבנים מספק גדולות באזור.....).
וכך עברנו לחלק אחר, ציורי ידיים. הבנות מאוד התרשמו מציורי ידיים של התקופה, ולא הפיסוק להגיד "וואו!" ו"איזה יופי" בזמן הסרטון. אז התמקדנו בהרבה יצירות עם ציורי ידיים.
הנה לפניכם ציור ידיים אמיתי מהתקופה ההיא. אכן מרשים וקסום.


התחלנו בניסיון ליצור הדפס של יד על נייר אריזה חום. לשם כך ערבבתי מים עם צבע אדום והעברתי את הנוזל לשפריצר שקניתי בגרושים באיקאה. הבנות השפריצו כל אחת בתורה. לצערי ההדפס לא יצא כמתוכנן, הדף לא ספג את הנוזל וזלג לכל כיוון. אבל הפעילות בכל זאת הייתה הצלחה מסחררת, הבנות  מאוד התלהבו מהתהליך ולא הפסיקו להשפריץ על שלא נשארה פינה יבשה על גבי הדף. 


בהמשך עברנו להדפסי ידיים בשיטה הישנה והטובה. טובלים ידיים בצבעי ידיים בצלחת חד פעמית, ומשאירים טביעת יד עם צבע על גבי משטח חום (נייר אריזה או קרטון). 


אחרי שהבנות סיימו חצי מיכל צבע, עברנו לפעילות שלישית.
הפעם ניסינו להשאיר טביעות ידיים לבנות עם צבע מסביב. שמים את כף היד על הקרטון, וצובעים עם המכחול סביב כף היד. מרימים בזהירות ומשאירים הדפס לבן, בדיוק כמו בסרטון שראינו. 


ולסיכום, הקפנו את כף היד בעיפרון אדום.


 כל הפעילות נמשכה שעה, מתחילתה ועד סופה. הבנות מאוד נהנו, וגם למדו בדרך. אם יש לכם מרפסת או גינה, ממליצה בחום לנצלם לפעילות זו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...