יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

כיצד ללמד את הילדים לקרוא שעון

בזמן שעשיתי את התואר הראשון שלי, השתתפתי בפרויקט פר"ח (פרויקט חונכות ארצי המערב סטונדטים בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית). במהלך הפרויקט עבדתי עם ילדה נהדרת, שלא קיבלה מספיק תשומת לב חיובית מאמא שלה. האם שלחה את בתה, בצעקות, לעשות שיעורי בית, אבל לעולם לא באה לשבת איתה ולעזור לה להתמודד עם הקשיים שבדרך. למרות שהייתי בחורה צעירה שלא ידעה דבר וחצי דבר על ילדים, אחד מהדברים שהכי זעזעו אותי הייתה העובדה שהילדה (אז בת 12) לא ידעה לקרוא שעון אנלוגי. איך? איך אמא שלה לא לימדה אותה דבר כזה בסיסי? חשבתי לעצמי. הבטחתי לעצמי שיום אחד, כשיהיו לי ילדים, אני אדאג ללמד אותם את הפונקציה הבסיסית הזו, לדעת מה השעה.
כשליה הייתה בת שלוש וחצי, הצגתי לה את המחוגים על השעון והסברתי לה את המשמעות שלהם. ועכשיו, כשהיא בת ארבע, אני מאמינה שהגיע הזמן ללמוד עוד קצת על מחוגים ומספרים. אלא שכמו תמיד, אני אוהבת לעשות את זה באמצעות משחק מעניין.

הכנתי דף עבודה עם שעונים ללא מחוגים (הלינק לקובץ להדפסה בסוף הרשומה). הדפסתי את הדף בשחור לבן, והקפתי את השעונים עם טושים זוהרים. ועל מנת שהדף לא יהיה חד פעמי, עשיתי לו למינציה. עכשיו הילדים יכולים לעבוד עם הדף אינספור פעמים. אני מזכירה שעל דף שעבר למינציה, או אפילו על דף שהוכנס לשרוול ניילון (שמרדף), אפשר לצייר ולכתוב עם טושים, ואח"כ למחוק על ידי ניגוב עם מגבון לח.
יש מספר דרכים לשחק/לעבוד עם הדף הזה.
בהתחלה כתבתי שעה מסוימת מתחת לכל שעון. ואז ביקשתי מליה שתצייר מחוגים בהתאם לשעה שכתבתי.



 היא מאוד נהנתה מהמשימה הזו וביקשה לחזור עליה מספר פעמים.



אח"כ הוספתי אלמנט נוסף למשוואה, קובייה ענקית. את הקובייה עשיתי לבד מהקוביות שיש לנו בבית. פשוט "הלוותי" קובייה מהסט והוספתי לה נקודות עם טוש בלתי מחיק. כשליה ראתה את הקובייה הזו בפעם הראשונה היא מאוד התרגשה ותרגלה לזרוק אותה לכל הכיוונים.
המשחק הזה הולך ככה, ליה זורקת את הקובייה, ומציירת את השעה לפי מספר הנקודות שיצאו על הקובייה. בתמונה התחתונה ניתן לראות שליה ציירה את המחוגים על השעה שתיים (המחוגים הכחולים).


 

וכאן יצא לה חמש בקובייה, אז השעה חמש על השעון. גם המשחק הזה היה הצלחה אדירה.



בהמשך, אני מתכוונת להוסיף עוד קובייה, ככה שהיא תוכל לסמן מעבר לשעה שש. בנוסף, שתי קוביות יוסיפו אלמנט של חשבון, היא תצטרך לחבר את הנקודות שיצאו על שתי הקוביות, ולכתוב/לצייר את השעה בהתאם למספר שיצא לה.

כמובן שבינתיים אנחנו עובדים על שעה עגולה, אבל אני מרגישה שעוד מעט נוכל להתקדם גם לדקות. נראה איך זה ילד.

והערה חשובה, במידה ואתם מאמצים את המשחק עם הקובייה, תציגו קודם את המשחק עם קובייה אחת בלבד. תאפשרו לילד ללמוד קודם את השיטה של הנקודות. ורק אחרי שהוא יודע להגיד את המספר שהופיע ללא ספירה של כל נקודה בנפרד, ז"א ידע לזהות את המספר רק מלהסתכל על הקובייה, רק אז תציעו לילד את הקובייה השנייה. אין צורך לסבך את הילד יתר על המידה.

כמובן שמתוכננים אצלי משחקים נוספים לתרגול קריאת שעון, אותם אפרסם בעתיד. וגם משחקים עם קוביות, ממש להיט אצלנו כרגע.

הקובץ להורדה:
https://yadi.sk/d/gA9XHyitC3zJz


מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...